لوازم یدکی کامیون

لوازم یدکی کامیون

کامیون نوعی ماشین سنگین می باشد که برای باربری استفاده ی بسیار زیادی می شود . به علت نوع کاربرد و سختی کار ، تعمیر و یا تعویض قطعات و لوازم یدکی کامیون ها بسیار ضروری و کاربردی می باشند . کامیون تقریبا بیشترین کاربرد را در بین ماشین آلات سنگین دارد و استفاده های گوناگون کامیون ها را در انواع جاهای متفاوت دیده ایم .

از جمله کاربردهای کامیون ها ، جابجایی اجسام ، سنگ و خاک و دیگر مصالح می باشد . معمولا لوازم یدکی کامیون ها بسیار محکم ساخته شده که می تواندتا 6 تن بار را جابجا کند . کتمیون ها انواع متفاوتی دارند به طور مثال : خاور ، تریلی ، کمرشکن و بوژی کش ، که هر یک دارای لوازم یدکی  منحصر به فردی هستند. به طور مثال از قطعات و لوازم یدکی کامیون می توان به توربو شارژر ، اینترکولر ، دیفرانسیل ،کروز کنترل کامیون ، تاخو گراف (Tachograph) ، سیستم رد یاب کامیون ، دیسک و صفحه کلاچ و… اشاره کرد.

انواع قطعات و لوازم یدکی کامیون

توربو شارژرتوربو شارژ ولوو FM9 موجود در مر کز خرید فرامال

 

یکی از قطعات ضروری خودرو های سنگین توربوشارژ نام دارد که میتواند باعث شود هوای زیادی به محفظه ی سیلندر وارد شود و همین باعث افزایش زیاد عملکرد موتور می شود یکی از دیگر مزیت های بسیار جالب و مهم این قطعه یا همان توربو شارژر کم کردن وزن موتور و مصرف سوخت می باشد

سیستم توربو شارژر در دهه 1900 توسط مهندس سوئیسی به نام آلفرد بوچی اختراع شد.

عملکرد توربو شارژ

توروبوشارژر نوعی توربین است که وظیفه اصلی آن فشرده کردن هوا و انتقال آن به محفظه احتراق است. سوپر شارژر و توربو شارژر از لحاظ نوع عملکرد شبیه یگدیگر هستند و تنها تفاوت آن ها به میزان نیرویی است که تولید میکنند. سوپر شارژرها برای تامین نیروی خود به طور مستقیم از میل لنگ استفاده میکنند در حالی که توربو شارژرها از گازهای خروجی استفاده می کنند. از مزایا مهم سوپر شارژر این است به دلیل متصل شدن مستقیم آن به میل لنگ  در عملکرد آن تاخیری ایجاد نمیشود و از ابتدا راننده شروع به گاز دادن می کند و عملکرد سوپر شارژر آغاز می شود.

اینترکولرقطعات و لوازم یدکی کامیون اینترکولر

اینترکولر و رادیاتور عملکرد مشابهی دارد ولی نوع کاربرد آنها با یکدیگر متفاوت است. وظیفه اینترکولر افزایش عملکرد موتور با خنک کردن هوای ورودی است. در حالی که وظیفه رادیاتور خنک کردن خود موتور است. اینترکولر ها در موتورهایی که مجهز به توربوشارژر و سوپرشارژر هستند نصب می شوند.

هنگامی که توربوشارژر هوا را فشرده میکند در اثر افزایش فشار دما آن بالا می رود. این افزایش دما باعث انبساط و کاهش مقدار اکسیژن و نیز باعث گرم شدن هوا میشود برای جلوگیری از این امر از دستگاه اینترکولر که در جلوی رادیاتور نصب میشود استفاده می کنند.

در اصل هدف از نصب اینترکولرها کاهش یا حذف دمای هوای متراکم شده است که از توربو شارژر یا سوپرشارژر وارد می شود.

 

 

دیفرانسیل

دیفرانسیل

دیفرانسیل قطعه‌ای است در زیر خودرو بین دو چرخ جلو که قدرت موتور را بین دو چرخ تقسیم می‌کند. بعضی ماشین‌ها دو دیفرانسیل هستند.

در اتومبیل یا دیگر وسائلی که دارای چرخ با نیروی محرکه هستند، دیفرانسیل‌ها قسمتی از وسائل انتقال نیروی محرکه هستند که سبب می‌شوند چرخ‌ها با سرعت‌های مختلف و با نیرویی مساوی بچرخند. وظیفه انتقال حرکت از جعبه دنده به چرخ‌ها را بر عهده دارد.

از آغاز اختراع اتومبیل موضوع گردش سریع چرخ‌های عقب خودرو در سر پیچ‌ها فکر مهندسان را به خود مشغول کرده بود. چراکه در سر پیچ‌ها چرخی که در خارج پیچ است بایستی سریع‌تر از چرخی که در داخل پیچ است حرکت نمایند و اگر هر دوی چرخ‌ها در روی یک محور واحد سوار شوند ممکن نیست این عمل بدون واژگون شدن خودرو صورت گیرد

حل این مشکل به وسیله دستگاهی به نام دیفرانسیل انجام گرفت. حرکت چرخ‌ها روی محور جداگانه‌ای به نام میل پلوس سوار شده عمل دیفرانسیل تقسیم قدرت موتور به هر یک از چرخ‌ها است، بسته به احتیاج آن‌ها. یعنی در سر پیچ‌ها چرخی که در خارج است و بایستی دایره بزرگتری بزند قدرت بیشتری دریافت داشته و برعکس چرخ دیگر کمتر قدرت دریافت می‌دارد. “دیفرانسیل اتومبیل” در سال ۱۸۹۵ میلادی، توسط یک مخترع آلمانی به نام “هنری نبر” اختراع شد.

در دیفرانسیل های مدرن که به دیفرانسیل های جفت معروفند ، چرخ ها بصورت جفت دوتایی و یا چهارتایی ست میشوند . این جفت شدن در کارایی خودرو بخصوص در شرایط آب و هوایی بارندگی و مسیرهای لغزنده بسیار موثر عمل می کند.

کروز کنترل کامیون

قطعه ی کروز کنترل مانند بقیه قطعات نقش مهمی را در خودرو های سنگین ایفا می کند وظیفه ی این قطعه کنترل سرعت خودرو می باشد و به سیستم مهار کننده سرعت نیز شهرت دارد کروز کنترل به طوری طراحی شده است که به صورت اتوماتیک سرعت ماشین را ثابت نگه می دارد

سیستم رد یاب کامیون

یکی دیگر از قطعات و لوازم یدکی کامیون ، سیستم ردیاب درست امکانات بسیار کاربردی مانند سایر قطعات کامیون ندارد ولی در بسیاری از مواقع ضروری بود و بیشتر راننده های حمل و نقل بر روی خودروی خود نصب می کنند

این امکان بسیار است که این قطعه رد یاب با سایر رد یاب های که در کارخانه روی ماشین نصب می شوند کمی متفاوت باشند ولی از لحاظ کاربردی بسیار مشابه به هم عمل می کنند قطعه ی ردیاب یا GPS در مواقعی که راننده در حال مرتکب جرم و یا حمل قاچاق می باشد به راحتی قابل رد یابی بوده و به سادگی پیدا خواهد شد

و در مواقعی که خودرو سرقت می شود نیز بسیار مهم می باشد و باعث پیدا شدن سریع سارق و خودرو می شود

تاخو گراف (Tachograph)

تاخو گراف وسیله ایی ضروری برای حمل و نقل جاده ای است. یک سیستم ثبت اطلاعات است که اطلاعات ضروری را بروی صفحه ای مقوا شکل ثبت میکند. این اطلاعات شامل سرعت خودرو، زمان حرکت از مبدا و مدت زمان حرکت در یک مسیر خاص است. نوعی از تاخو گراف ها از سرعت سنج، ثبت کننده اطلاعات و صفحه ثبت اطلاعات تشکیل شده است.

دستگاه های تاخو گراف در دونوع آنالوگ و دیجیتال قابل تولید می باشند

برای خرید انواع قطعات خودرو سنگین ، انواع کشنده و تریلی به مرکز خرید فرامال مراجعه کنید و استفاده از قطعات اصلی بهره و لذت ببرید

دیسک و صفحه کلاچدیسک و صفحه کلاچ اسکانیا - مخصوص کشنده SCANIA 113H در مرکز خرید اینترنتی فرامال

از آن جایی که ماشین های سنگین دارای استهلاک بالایی هستند، قطعات خودرو سنگین در معرض آسیب و تخریب قرار می گیرند. یکی از قطعات آسیب پذیر، صفحه کلاچ می باشد که همواره باید سلامت آن چک شود و در صورت لزوم تعویض گردد (زمان تعویض صفحه کلاچ) . در هنگام تعویض قطعه باید کیفیت را مد نظر قرار دهید تا دچار افت عملکرد ماشین نشوید.

یکی ویژگی های دیسک و صفحه کلاچ تریلی استفاده از ۹ فنر می باشد که سبب کلاچ دهی بهتر و افزایش راندمان و عملکرد خودرو می شود.

از آن جایی که خودروهای سنگین با جاده هایی با ناهمواری های متعدد سر و کار دارند، نیاز است از صفحه کلاچ با لنت های مرغوب و طول عمر بالا استفاده شود تا از گیرپاژ در هنگام نیم کلاچ جلوگیری شود. در نظر گرفتن این نکته با توجه به تمرکز آن بر روی ساخت قطعات خودروهای سنگین موجب تولید هرچه بهتر صفحه کلاچ شده است.

کلاچ از قطعات ذیل تشکیل می شود:

صفحه کلاچ / دو شاخه کلاچ / صفحه فلایویل / بلبرینگ کلاچ / اهرم و شاخک ها / صفحه دهنده/ دیسک کلاچ که از یک کاسه تشکیل شده است.