مقایسه توربو شارژ و سوپر شارژ

توربو شارژ و سوپر شارژ

توربو شارژ در مرکز خرید فرامال-Turbo charger


                                                تفاوت توربو شارژ و سوپر شارژ چیست؟توربو شارژ و سوپر شارژ

به طور معمول از توربو شارژ و سوپر شارژ به طور یکسان نام برده می شود. تفاوت توربو شارژ و سوپر شارژ بسیار انگشت شمار و اندک می باشد و در بسیاری از موارد همانند هم هستند. علاوه بر شباهت های بسیار زیادی که این دو با هم دارند تفاوت های خاصی  نیز در مورد استفاده از آنها در خودرو های سواری وجود دارد .

اصلی ترین تفاوت توربو شارژ و سوپر شارژ ، منبع نیرویی است که کمپرسور ، آنها را به کار می اندازد و توربین را به حرکت در می اورد . توربو شارژ نیروی چرخش خود را از گازهای خروجی موتور تامین می کند به این صورت که در مسیر گازهای خروجی یک توربین قرار داده شده که متصل به کمپرسور توربو شارژ است و در اثر فشار گازهای خروجی این توربین به چرخش در می آید و گردش آن از این طریق به کمپرسور منتقل می شود و آن را نیز می چرخاند. سوپر شارژ با استفاده از تسمه مستقیما به موتور وصل می شود و مانند دینام و واتر پمپ توسط موتور چرخانده می شود.

 

 

از شباهت های توربو شارژ و سوپر شارژ باید گفت هر دو از فناوری سیستم‌ های القایی اجباری استفاده میکنند. القای اجباری پروسه ای است که گاز فشرده را برای موتور احتراق داخلی تأمین می‌کند که موتور خودرو را قادر می‌ سازد تا قدرت بیشتری نسبت به کارکرد عادی خود تولید کند.

موتورهای القای اجباری با استفاده از نوعی فشرده ساز هوا برای افزایش بهینه فشار و دما و چگالی هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این روش می تواند تا 50٪ قدرت بیشتری را به موتور برساند.معمولا خودروسازان از توربوشارژ ها و سوپرشارژ ها استفاده می‌کنند تا قدرت بیشتری را از سوخت کمتر دریافت کنند. 

توربو شارژ

به طور کلی توربو شارژ پمپ هوا می باشد که باعث می شود هوا با فشار بیشتر درون موتور پمپ شود. توربو شارژ از دو بخش به صورت جداگانه تشکیل شده است. انتهای کمپرسور و انتهای توربین دو بخش اصلی توربو شارژ می باشد .

انتهای کمپرسور به طور معمول از آلومینیوم ساخته می شود و تا دمای 70 درجه را تحمل می کند ، هوای محیط به داخل محفظه کمپرسور کشیده می شود و یک چرخ کمپرسور هوا را فشرده می کند و آن را به سرعت های بسیار بالا می رساند.

 

 

 

انتهای توربین ، از چدن یا فولاد ضد زنگ ساخته شده است و قدرت تحمل دما تا 960 درجه را دارد ، زیرا گازهای خروجی ، چرخ توربین را با سرعت تا 280000 دور در دقیقه می چرخاند. محفظه توربین گاز خروجی از موتور را به سمت پره های چرخ توربین هدایت می کند و هنگامی که از چرخ توربین عبور کرد، گاز از طریق سیستم اگزوز مانند وسایل نقلیه تنفس معمولی خارج می شود.

معمولا بر سر راه گازهای خروجی از موتور یک توربین قرار داده می شود. تا گازهای خروجی از موتور که حرارت بالایی دارد توربین را به حرکت دربیاورد. این توربین از طریق یک شفت به پروانه دیگری که نقش کمپرسور را دارد، متصل است. بنابر این گازهای خروجی توربین را به حرکت در می آورد و حرکت توربین باعث حرکت کمپرسور می شود. و کمپرسور هم در واقع نقش فشرده سازی هوا را ایفا می کند. بدین ترتیب توربوشارژ ها با این عملکرد، فشار هوای ورودی به سیلندرها را افزایش می دهد و قدرت موتور بیشتر می شود.

هنگامی که فرآیند احتراق شروع می شود، این یک چرخه پیوسته ایجاد می کند و توربو از انرژی اتلاف گازهای خروجی استفاده می کند. هوای بیشتر در سیلندر همچنین جریان سوخت بیشتری را به سیلندر می دهد و در نتیجه قدرت بیشتری به دست می آورد.

سوپرشارژ

همانطور که در بالا ذکر شد یک سوپر شارژ به صورت مکانیکی توسط موتور هدایت می شود و با فشرده کردن هوا در بالای فشار اتمسفر، بدون ایجاد خلاء، مقدار هوای ورودی را افزایش می دهد. این باعث می شود هوای بیشتری به موتور وارد شود و تقویتی ایجاد کند که به نوبه خود باعث می شود سوخت بیشتری به شارژ اضافه شود و بنابراین قدرت موتور افزایش می یابد. دو نوع اصلی سوپرشارژر وجود دارد. سوپرشارژ های Positive Displacement مقدار ثابتی فشار تولید می کنند که با افزایش دور موتور در دقیقه زیاد افزایش نمی یابد. کمپرسورهای دینامیک همانطور که از نامشان پیداست، با افزایش دور موتور، فشار بیشتری تولید می کنند.

مقایسه توربو شارژ و سوپر شارژ

تفاوت اصلی بین توربو شارژ و سوپر شارژ منبع نیرویی است که کمپرسور ، آنها را به کار می اندازد و توربین را به حرکت در می اورد ، تفاوت اصلی دیگر توربو شارژ و سوپر شارژ این است که در حالی که یک سوپرشارژ برای کار کردن به نیروی موتور نیاز دارد ، یک توربوشارژ انرژی اتلاف (اگزوز) ایجاد شده توسط موتور را تخلیه می کند . این بدان معناست که توربوشارژ ها به صورت کلی با راندمان بالاتر کار می کنند و از انرژی اگزوز استفاده می کنند که معمولاً در موتورهای معمولی و سوپرشارژ از دست می رود.

 

توربوشارژ ها به طور قابل توجهی اسب بخار را برای موتورها افزایش می دهند ، به خصوص به موتور های کوچکتر اجازه می دهند تا قدرت بسیار بیشتری را نسبت به اندازه خود تولید کنند ، در حالی که به طور همزمان مصرف سوخت بهتری را ارائه می دهند . از سوی دیگر ، توربوشارژ ها تمایل دارند در دورهای پایین‌ تر موتور ، تقویت کمتری ارائه دهند ، در حالی که توربو اسپول ( تاخیر توربو ) بالا می‌رود.

 

سوپرشارژ ها همچنین اسب بخار موتور را افزایش می دهند و به دلیل اینکه توسط میل لنگ موتور به حرکت در می آیند، قدرت خوبی را در دور موتور پایین بدون هیچ تاخیری ارائه می دهند . با توجه به اینکه سوپرشارژرها از قدرت موتور برای تولید نیروی موتور استفاده می کنند، این مبادله باعث کاهش راندمان می شود.

 

 

دلیل استفاده بیشتر از توربوشارژ ها در اروپا این است که:

1-موتورها کوچک هستند و چهار سیلندر استاندارد هستند .

2-سوپرشارژ ها می توانند در دورهای پایین تر از توربوشارژ تقویت خود را ارائه دهند، در حالی که توربوشارژ در دور موتور های بالا بهترین عملکرد را دارد.

3- توربوشارژ ها کم صداتر و سوپرشارژ ها قابل اعتمادتر هستند.

4- نگهداری سوپرشارژ ها راحت تر و نگهداری توربوشارژ ها پیچیده تر است.

در نتیجه وقتی سوپرشارژ ها را با توربوشارژ ها را مقایسه می کنید ، برنده مشخصی وجود ندارد. اینکه کدام گزینه بهتر است به خود خودرو و نحوه استفاده از آن بستگی دارد . همانطور که تکنولوژی خودرو در حال تکامل است ، همیشه تقاضا برای تولیدکنندگان و مشتریان وجود خواهد داشت که در جستجوی بازدهی قدرت و مصرف سوخت هستند.

 

توربو شارژ یا سوپر شارژ ؟

اگر توربو شارژ ها از انرژی “رایگان” استفاده نکند به طور کامل در اگزوز از بین می رود. راندن توربین باعث افزایش فشار معکوس اگزوز می شود و مقداری بار بر روی موتور وارد می کند، اما تلفات خالص ان در مقایسه با بار مکانیکی مستقیمی که راندن یک سوپر شارژ شامل می شود کمتر است.

 اما سوپر شارژ ها تقریباً فوراً تقویت خود را می توانند فراهم کنند، در حالی که توربو شارژ ها معمولاً در هنگام ایجاد فشار اگزوز برای دریافت تقویت مورد نیاز خود برای چرخش توربین، دچار تأخیر در پاسخ دهی می شوند.

واضح است که یک کشنده با سوخت بالا که سعی می‌کند راه سه‌ ماهه را در چهار ثانیه طی کند، زمانی را برای هدر دادن در انتظار فشار اگزوز برای ساختن ندارد، بنابراین همه آنها از سوپر شارژ ها را استفاده می‌کنند، در حالی که وسایل نقلیه‌ ای که وظیفه دارند میانگین مصرف سوخت شرکتی (CAFE) را افزایش دهند، نمی‌توانند هزینه آن را بپردازند. برای تلف کردن اسب بخار گران بها در دمنده ها، بنابراین آنها بیشتر از توربو شارژ استفاده می کنند. اما با افزایش هیبریداسیون ملایم و سیستم‌های الکتریکی 48 ولتی، می‌توانید انتظار استفاده بیشتر از سوپر شارژ ها را داشته باشید که توسط برق آزادانه ذخیره شده در هنگام کاهش سرعت و ترمز ذخیره می‌شوند.

انواع توربو شارژ موجود در سایت فرامال.