خرید لپ تاپ نو یا استوک

خرید لپ تاپ نو یا استوک

(مقاله جامع جهت کمک برای خرید کامپیوتر یا لپ تاپ)

برای خرید یک کامپیوتر خانگی یا یک لپتاپ به چند نکاتی باید توجه کرد؟ از یک کامپیوتر یا لپتاپ چه استفاده هایی می تواند کرد؟ یک کامپیوتر باید چه سخت افزاری داشته باشد؟ نرم افزارهای نصب شده روی یک کامپیوتر چه چیزهایی هستند؟ قیمت یک کامپیوتر با چه معیارهایی تعیین می شود؟ کامپیوتر نو بهتر است یا استوک و دست دوم؟

اغلب کاربران در هنگام خرید لپ تاپ برای خود چندین معیار مهم دارند که معمولا چهار قطعه سخت افزاری از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است که شامل رم، گرافیک، هارد، پردازنده مرکزی می باشد. این چهار قطعه تاثیرات زیادی در عملکرد و کارایی لپ تاپ یا کامپیوتر دارند و به همین دلیل همیشه برای سنجش و مقایسه لپ تاپ ها با یکدیگر، این قطعات را معیار قرار می دهند.

برای پاسخ به این سوالها و بسیاری سوال دیگر این مقاله جامع را تهیه کرده ایم که راهنمای مناسبی برای خرید یک کامپیوتر یا لپتاپ باشد. در این مقاله علاوه بر بررسی انواع قطعات مهم موثر بر یک سیستم؛ برندهای مختلف را محبوب ترین و پرفروشترین کامپیوترها را دارند به مختصر توضیح میدهیم

1- پردازنده یا CPU

خرید لپ تاپ نو یا استوک

قطعه اصلی کامپیوتر یا لپتاپ پردازنده یا CPU می باشد. تولید کننده پردازنده ها دو شرکت هستند شرکت اینتل Intel و شرکت ای ام دی AMD .

پردازنده های اینتل نسبتا گرانتر از AMD هستند.

شرکت AMD در دوره ای از ساخت پردازنده ها بعلت اینکه آن پردازنده ها هنگام کار حرارت زیادی تولید می کردند که طرفداران CPU AMD کمتر شد و اکنون میان AMD و Intel رقابت تنگاتنگی وجود دارد.

پردازنده ها دارای یک کد هستند که هر کدام از شماره های آن معنی مشخصی دارد. که تولید کننده مفهوم آنها را مشخص می کند. پردازنده ها به چند دسته تقسیم می شوند:

پردازنده‌های  Xeon

تمام پردازنده های Xeon دارای برنامه مدیریت دیتا سنترها یا به اختصار DCM هستند که این ویژگی اجازه می‌دهد تا محصولات مورد نظر به طور پیشرفته‌ای بر روی اطلاعات و داده‌های سرورها و دیتا سنترها نظارت داشته باشند، همانطور که گفته شد پردازنده Xeon برای سرورها بسیار مناسب هستند و پیکربندی چند هسته‌ای و سازگاری با سوکت‌های مختلف همراه با پشتیبانی از حجم زیاد حافظه‌های اصلی این امکان را فراهم می‌کند.

پردازنده های Xeon نسبت به بازدهی و کارایی که دارند، دمای کمتری دارند و از پایداری بیشتری برخوردارند و در شرایط مساوی، درصد بسیار کمتری از هنگ و کرش (Crash) سیستم، در سیستم هایی دیده می شود که از پردازنده های Xeon بهره برده اند که خود این مورد هم دلایل فنی و تکنولوژی هایی هست که در این سری پردازنده ها از آن ها استفاده شده است.

 پردازنده‌های Intel Core

پردازنده های Intel Core در واقع رنج پردازنده هایی با 2 الی 4 هسته اصلی همراه با رشته های پردازشی محدود را تشکیل می‌دهند که به یکی از پرفروشترین محصولات حوزه سرور در چند سال اخیر تبدیل شده‌اند.

برخلاف سری Xeon پردازنده‌های Core کاربران بخش کامپیوترهای رومیزی (PC) را هدف قرار داده‌اند، این سری از پردازنده‌ها به دلیل فرکانس کاری زیاد دارای توانایی منحصر به فردی در پردازش برنامه‌های محاسباتی دسکتاپ محور می‌باشند.

همچنین در بخش مجازی سازی (Virtualization) برنامه‌های گرافیکی با تکنولوژی HD تجربه بسیار بهتری را فراهم می‌کنند، این ویژگی عملکرد مناسبی را در بازی‌های رایانه‌ای در پی خواهد داشت و با توجه به این موضوع که اکثر بازی‌های ویدئویی جدید برای پردازنده‌هایی با 2 الی 4 هسته پردازشی اصلی بهینه شده اند. در نتیجه انتخاب اول و آخر اکثر گیمرها برای تهیه سیستم گیمینگ خود به محصولات Intel Core خلاصه خواهد شد.

درصورتی که بخواهید در مورد پردازنده های Intel Core و Xeon بدانید پیشنهاد می شود مقاله پردازنده های Intel Core و Xeon  را بخوانید

 پردازنده‌های رایزن

سری رایزن شامل محبوب‌ترین پردازنده‌های AMD از ابتدای فعالیتش تاکنون می‌شود. پس از چندین سال حضور کم رنگ در بازار پردازنده‌های دسکتاپ، AMD  معماری جدید Zen را به محصولات خود آورد که موجب تحول عظیم در میزان فروش آن‌ها شد. سری رایزن پس از معرفی در سال ۲۰۱۷ به رقیب اصلی سری Core اینتل تبدیل شد و اکنون چهار نسل از عرضه اولین تراشه‌های آن می‌گذرد.

همانند پردازنده‌های اینتل، سری رایزن نیز در چهار رده ۳، ۵، ۷ و ۹ به بازار عرضه شده است. مدل‌های کنونی از معماری ۷ نانومتری بهره می‌گیرند که براساس فرایند ساخت شرکت TSMC ساخته می‌شوند؛ درحالی که محصولات اینتل هنوز از معماری ۱۰ و ۱۴ نانومتری استفاده می‌کنند. همین مسئله موجب شده است تا محصولات AMD بتوانند با قیمت کمتر عملکرد مشابه یا حتی بهتری از پردازنده‌های اینتل از خود نشان دهند و مصرف انرژی بهینه‌تری نیز داشته باشند.

 پردازنده‌های سری رایزن تردریپر (Threadripper)

پردازنده‌های قدرتمند AMD تنها به رایزن ۹ محدود نمی‌شوند و سری قوی‌تر تردریپر می‌تواند عملکرد بسیار بهتری از خود نشان دهد؛ به طوری که لقب پرقدرت‌ترین پردازنده دسکتاپ را یدک می‌کشد. در این سری دیگر شاهد محدود شدن توان مصرفی به ۱۰۵ وات نیستیم و برخی از مدل‌های آن از توان ۲۸۰ واتی بهره می‌گیرند که وظیفه تامین انرژی ۳۲ هسته تا ۶۴ هسته را برعهده دارد.

ابعاد پردازنده‌های تردریپر نیز نسبت به سایر محصولات دسکتاپ AMD بزرگ‌تر است که امکان قرارگیری قطعات سیلیکونی و هسته‌های بیشتر را فراهم کرده است.

پردازنده‌های سری اتلون (Athlon)

محصولات خانواده اتلون جهت رقابت مستقیم با پردازنده‌های سری پنتیوم اینتل وارد بازار شده‌اند که در گذشته رواج بیشتری داشت؛ اما امروز تنها برای پر کردن خلاء موجود در طیف بسیار ارزان قیمت پردازنده‌های دسکتاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. پردازنده‌های اتلون می‌تواند گزینه مناسبی برای کاربرانی باشد که قصد دارند با کمترین هزینه رایانه‌ای تنها برای انجام امور روزمره و پردازش‌های فوق سبک جمع کنند. در حال حاضر مدل‌های اتلون تنها به صورت APU قابل تهیه هستند که تصمیم نسبتاً منطقی‌ به نظر می‌رسد؛ زیرا خریداران آن معمولاً علاقه‌ای به تهیه جداگانه کارت گرافیک ندارند.

پردازنده‌های سری پرو و EPYC

AMD چندین خانواده دیگر از پردازنده‌های قدرتمند یا کم مصرف را درون سبد محصولات خود قرار داده است که تنها توسط شرکت‌ها و سازندگان قطعات الکترونیکی قابل خریداری هستند.

پردازنده های مخصوص سرور AMD در سری Epyc قرار می‌گیرند و تنها به سازمان‌هایی با نیازهای مرتبط فروخته می‌شوند. پردازنده‌های این خانواده قادر هستند تا عملکرد مدل‌های تردریپر را با توجه به ضرورت‌های موجود در سرورها ارائه دهند.

انواع حافظه کامپیوتر : اصلی و ثانویه

با اینکه انواع مختلف حافظه های کامپیوتری موجود می‌باشد با این حال تفاوت اصلی آنها در حافظه اصلی و حافظه ثانویه است که به طور معمول به همه آن‌ها حافظه گفته می‌شود.

اما تفاوت اصلی آنها به سرعت تبادل اطلاعات آن‌ها مربوط می‌شود.

  • حافظه اصلی: شامل ROM و RAM می‌باشد که نزدیک پردازنده اصلی قرار دارند. خواندن سریع اطلاعات توسط پردازنده از طریق حافظه اصلی انجام می‌شود. حافظه اصلی اطلاعاتی را در خود ذخیره می‌کند که پردازنده هر لحظه از آنها استفاده می‌کند پس نباید تاخیری در آن باشد.
  • حافظه ثانویه: در مقایسه با حافظه اصلی ، از لحاظ فیزیکی یک حافظه‌ی جداگانه است که انواع مختلفی مانند هارددرایو یا حافظه‌ی خشک دارد. این حافظه ها هم میتوانند به صورت مستقیم و هم بصورت شبکه ای روی سیستم کامپیوتری نصب شوند.

در طول دهه های گذشته هربار که حافظه های کامپیوتری پیشرفت می‌کنند تعداد زیادی حافظه نیز از نوع ساختار و وظیفه ساخته شده‌اند.

دو نوع اصلی در حافظه های اصلی وجود دارد:

  • RAM : Random Access Memory
  • ROM : Read Only Memory

1. حافظه RAM

اکثر مردم فکر میکنند که وظیفه اصلی RAM فقط افزایش سرعت سیستم و اجرای برنامه ها است. همانطور که از نام این حافظه پیداست ، شامل داده هایی میشود که به صورت تصادفی ذخیره و دسترسی به آنها نیز به ترتیب تصادفی است‌.

نکته مهم در این حافظه سرعت بسیار بالای آن در نوشتن و هم چنین در خواندن است. همچنین این حافظه گران قیمت بوده که در قبال تمامی حافظه های ثانویه قیمت بالاتری دارد. به همین دلیل کامپیوترها از ترکیب این حافظه با حافظه‌های ثانویه استفاده می‌کنند.

رم به سیستم شما اجازه می‌دهد ‌با سرعت بالا به داده‌های مورد نیاز دسترسی داشته باشد و در نتیجه رم تأثیر بالایی بر سرعت عملکرد سیستم شما دارد. نکته دیگر آنکه رم یک حافظه موقتی است که پس از هر بار راه‌اندازی دوباره سیستم عامل تمامی داده‌های ذخیره شده ‌روی آن پاک می‌شود.

حافظه RAM ، یک حافظه موقتی برای نگهداری برنامه و داده ای است که واحد پردازنده‌ی مرکزی در حال پردازش آن است. برنامه ها برای اجرا باید در حافظه RAM قرار گیرند؛ به همین دلیل گاهی به آن حافظه کاری میگویند. دستیابی به داده موجود در حافظه RAM به محل قرار گرفتن آن بستگی ندارد ( حافظه‌ با دستیابی تصادفی). همچنین با خاموش شدن رایانه یا قطع برق تمام محتوای حافظه RAM از بین میرود ( حافظه موقتی).

به همین خاطر هنگام کار کردن با رایانه روی برنامه یا داده خاص ، لازم است هر چند دقیقه یکبار نتایج کار را در حافظه جانبی ( مثلا یک دیسک نرم یا سخت ) ذخیره کرد تا اگر به هر دلیلی رایانه خاموش شد و اطلاعات حافظه RAM از بین رفت ، یک نسخه از آن اطلاعات وجود داشته باشد. زمانی که داده ای برای پردازش لازم نباشد کنار گذاشته می‌شود و در حافظه ثانویه ذخیره می‌شود و فضای RAM برای استفاده های بعدی خالی می‌شود.

حافظه RAM از نوع خواندنی / نوشتنی بوده و با ظرفیت های متفاوتی در بازار موجود است . این نوع حافظه در داخل شیارهای مربوطه بر روی بُرد اصلی قرار میگیرند. ظرفیت حافظه RAM یکی از عوامل تعیین کننده سرعت اجرای برنامه است. امروزه RAM ها به صورت مدار طراحی میشوند.

امروزه گویا برای آنکه یک سیستم چابک و سریع داشته باشید که از پس پردازش نرم‌افزارهای مدرن بر آید، باید رم سیستم را ارتقا دهید.

نکته آنکه اگر سیستم عامل شما از نوع ۳۲ بیتی باشد، تنها از ۴ گیگابایت رم و نه بیشتر پشتیبانی می‌کند

انواع حافظه RAM

DRAM یا dynamic access memoryکلمه DRAM مخفف عبارت Dynamic RAM است و مدل بسیار معمول در انواع RAM استفاده شده در کامپیوتر‌ها است. این حافظه توسط Robert H.Dennard و در سال 1968 ساخته شد. DRAM داده ها را با استفاده از یک ترانزیستور و یک جفت خازن ، که یک سلول DRAM را تشکیل می دهند ، ذخیره می کند.

DRAM برای تولید ارزانتر است اما کمی کندتر از SRAM است. اکثر ماژول های حافظه قابل تعویض کاربر DRAM هستند. قدیمی‌ترین نوع از این حافظه (SDR (Single Data Rate است اما کامپیوتر های جدیدتر از مدل جدیدتر این حافظه‌ها (DDR (Dual Data Rate استفاده می‌کنند.

نسخه های مختلفی از این مدل نیز موجود می‌باشد که شامل DDR2,DDR3,DDR4,DDR5 می‌شود این نسخه ها هر کدام کارایی بهتر و مصرف انرژی کمتری نسبت به نسخه قبلی خود دارند. هر کدام از نسخه های DDR مجزا هستند بدین معنی که نمی توانید ترکیبی از نسخه های DDR2 و DDR3 داشته باشید. هر DRAM در هر سلول خود ترانزیستور و خازن دارد.

SRAM یا Static random access memory: کلمه SRAM مخفف عبارت Static RAM است و یک نوع بخصوصی از حافظه‌ی تصادفی است. این حافظه سریع‌تر از DRAM و گران قیمت‌تر و در هر سلول ۶ترانزیستور را دراست.

به دلایل گفته شده از این حافظه درون پردازنده به عنوان حافظه کش استفاده می‌شود و استفاده ی دیگر آن در سرور های قدرتمند و سریع است. حتی مقدار حافظه‌ی کم در کش نیز باعث بهبود سرعت در پردازش های پردازنده می‌شود.

تفاوت اصلی در DRAM و SRAM سرعت تبادلی آنهاست که به طور معمول SRAM، دو یا ۳ برابر سریع‌تر می‌باشد اما این سریع بودن در نهایت به هزینه‌ی بیشتر در آن می‌انجامد.

هم اکنون نیز حافظه های SRAM با ظرفیت های مگابایتی و DRAM با ظرفیت های گیگابایتی به فروش می‌رسند.

DRAM مصرف انرژی بیشتری نسبت به SRAM دارد زیرا DRAM می بایست اطلاعات خود به دفعات بیشتری تازه‌سازی کند.

مقدار حافظه RAM چقدر است؟

برای اینکه بفهمید چه مقدار حافظه Ram دارید ، روش های مختلفی وجود دارد. مثلا میتوانید پشت سیستم را باز کرده و روی رم را مشاهده کنید.

اما ساده ترین روش استفاده از خود سیستم عامل است. مثلا در ویندوز برای انجام این کار شما باید به Control Panel سیستم خود وارد شده و System and Security را انتخاب کنید. حالا در صفحه باز شده به بخش System نگاه کنید در زیر این بخش لینکی به نام View amount of RAM and processor speed وجود دارد که باید آن را انتخاب کنید.

2. حافظه ROM

کلمه‌ی ROM مخفف عبارت Read Only Memory است. همان‌طور که از نامش پیدا است فقط قابلیت خواندن اطلاعات درون آن را دارد. اطلاعات را نمی‌توان در این حافظه نوشت. این حافظه دارای سرعت زیاد است که در روی مادربرد و کنار پردازنده نصب می‌شود.

ROMها علاوه بر استفاده در کامپيوترهای خانگی در ساير دستگاههای الکترونيکی نيز مورد استفاده قرار میگیرند. این حافظه با نام سیستم ورودی / خروجیِ پایه یا اولیه ( Basic Input / Output System & BIOS) نیز شناخته میشود.

ROM از نوع غیر فرار بوده و اطلاعات درون آن پس از قطع شدن جریان برق نیز باقی می‌ماند. برای مثال وقتی کامپیوتر خاموش می‌شود داده های درون آن از بین نمی رود. بسیار شبیه به حافظه های ثانویه بوده و میتوان برای ذخیره داده ها به مدت طولانی از آن استفاده کرد.

زمانی که کامپیوتر روشن می‌شود داده ها از روی ROM خوانده می‌شوند این کار توسط پردازنده و بدون دخالت نرم‌افزار ها و دستورالعمل های پیچیده صورت می‌گیرد.

ROM در برگیرنده ی bootstrap code است که دستورالعمل های پایه مورد نیاز برای بالاآمدن سیستم عامل از حافظه‌ی ثانویه به حافظه‌ی اصلی را عهده دارد تا سیستم قابل استفاده شود.

همچنین حافظه ی ROM برای ذخیره firmware  های دستگاه های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا به محض روشن قابل استفاده شوند.

انواع حافظه ROM

حافظه های ROM نیز در چندین مدل مختلف ساخته شده اند که شامل : PROM, EPROM , EEPROM است.

PROM: کلمه PROM مخفف عبارت Programmable ROM است و با ROM متفاوت است یعنی ساختار آن با حافظه ROM که در زمان ساخت برنامه روی آن نوشته شده است متفاوت است بدین گونه که PROM یک حافظه خالی است و بعد ها توسط برنامه ساز PROM پر می‌شود.

 EPROM: کلمه EPROM مخفف عبارت Erasable ROM  است و همانطور که از نامش پیداست داده های ذخیره شده در آن قابلیت پاک شدن را دارند و میتوان از نو درون آن‌را برنامه نوشت.

عمل پاک کردن این حافظه روش منحصر به فردی دارد به گونه‌ای که برای پاک شدن داده های آن باید این حافظه از روی کامپیوتر باز شده و زیر نور فرابنفش قرار بگیرد تا دوباره قابل برنامه ریزی باشد.

EEPROM: کلمه EEPROM مخفف عبارت Electrically Erasable Programmable ROM است و امتیاز برتری آن به نسبت EPROM و PROM قابلیت پاکسازی و نوشتن دوباره داده‌ها در روی سیستمی که در آن نصب شده را دارا است. در این حالت EEPROM حافظه ی فقط خواندنی نیست و در اکثر مواقع عمل نوشتن در آن بسیار کند صورت می‌گیرد و در عمل فقط برای بروزسانی کد های برنامه مانند بایوس و فریم‌ور بکار می‌روند.

حافظه های فلش مموری نیز از نوع EEPROM هستند.

تفاوت RAM و ROM چیست؟

ROM:

  • غیر فرار
  • خواندن سریع
  • سریع نمیتوان روی آن داده نوشت
  • برای نگه داری کد های بوت و فریم‌ور استفاده میشوند
  • نسبت به RAM گران تر است

RAM:

  • فرار
  • سریع در خواندن ونوشتن
  • نسبت به حافظه ROM ارزانتر است اما نسبت به حافظه های ثانویه گرانتر است.

در چند سال اخیر نوع جدید حافظه از نوع 3D XPoint ساخته شده است که کمی معادلات را در انواع حافظه بهم ریخته است. این حافظه گران‌تر است اما نسبت به حافظه های ثانویه سریعتر و نسبت به RAM کندتر عمل می‌کند و همچنین از نوع غیر فرار است.

این بدین معنی است که می‌تواند در مواقعی به عنوان RAM متناوب استفاده شود در سیستمی که نیاز به مقدار زیادی حافظه از نوع RAM بوده اما ساخت چنین سیستمی با استفاده از RAM بسیار هزینه بر خواهد بود همانند سیستم های میزبان پایگاه داده .

3- انواع حافظه ثانویه

شامل تعداد مختلف و زیاد از رسانه های  ذخیره سازی می‌شود که مستقیما به سیستم کامپیوتر متصل می‌شوند.

این حافظه ها شامل :

  • هارددیسک درایو یا HDD
  • حافظه خشک SSD
  • درایو های نوری DVD or CD or BlueRay
  • نوار کاست
  • فلاپی
  • حافظه آرایه‌ای 3DNAND که از طریق شبکه متصل میشوند SAN.
  • حافظه ای که از طریق شبکه ی قراردادی متصل میشود. با نام NAS نیز شناخته می‌شود.

برخلاف انواع هارد دیسک در اس اس دی خبری از اجزای متحرک مثل بازوی حامل هد خواندن/نوشتن، یا  صفحه مغناطیسی چرخنده نیست و در واقع هیچ قطعه‌ای در آن حرکت نمی‌کند. اکثر انواع SSD به جای این قطعات، از تراشه‌های فلش‌مموری NAND استفاده می‌کنند که از لحاظ فیزیکی ثابت بوده و می‌تواند چندین سال عمر کند.

4- کارت گرافیک

تولیدکننده‌های انواع کارت گرافیک

nVIDIA و AMD تولیدکننده‌های اصلی کارت های گرافیک مجزا محسوب میشن. البته Intel هم اعلام کرده که داره کارت گرافیک مجزا میسازه. ممکنه شما طرفدار پروپا قرص یکی از این برند‌ها باشین، اما باید بدونین که کارایی کارت گرافیک هر دو برند تقریبا یکسانه. انویدیا کارت‌های گرافیک رو تحت برند GeForce و AMD تحت برند Radeon تولید می‌کنه.

کارت‌های گرافیک آن-برد قبلا تخصص شرکت اینتل بود اما AMD هم امروزه در این زمینه حرفای زیادی برای گفتن داره. Intel و AMD رقیب سرسخت همدیگه در تولید پردازنده هستن. اگه می‌خواین بین پردازنده‌های این دو برند یکی رو انتخاب کنید می‌تونین از مقاله‌ی مقایسه سی‌پی‌یو های Intel و AMD، غول های صنعت پردازش کمک بگیرین.

شرکت‌های دیگه مثل MSI ،ASUS ،Gigabyte  و INNO3D با استفاده از تراشه‌های گرافیکی تولیدشده توسط انویدیا و AMD کارت‌های گرافیکی میسازن.

به‌طور کلی سه نوع کارت گرافیک وجود داره:

  • کارت گرافیک آن-برد یا Integrated
  • کارت گرافیک مجزا یا Discrete
  • کارت گرافیک اکسترنال یا eGPU
  • کارت گرافیک آن-برد (Integrated)

انواع اسلات های کارت گرافیکی روی مادربرد

شما می تونید با افزودن کارت‌های گرافیک، کامپیوترتون رو ارتقا بدین. برای این کار شیارهایی برای قرار دادن کارت‌های گرافیک روی مادربورد طراحی شدن که اسلات نامیده میشن. چند نوع اسلات داریم:

PCI (Peripheral Component Interconnect)

جزو اولین اسلات‌هایی هستن که روی مادربرد طراحی شدن و به عنوان رابط موازی عمل میکنن. شما با این نوع اسلات میتونین قطعه‌های دیگه مثل کارت گرافیک رو به سیستمتون اضافه کنین و پورت‌های ورودی و خروجی اضافه برای خودتون فراهم کنین. این نوع اسلات پهنای باند کوچیکی داره اما هنوز قابل استفاده‌ است.

AGP (Accelerated Graphics Port)

این نوع اسلات پیشرفته‌تر از نوع PCI هستش و برای اضافه کردن کارت گرافیک‌ها استفاده میشه. این اسلات به GPU اجازه دسترسی به حافظه‌‍‌ی رم اصلی سیستم رو میده و سرعت فرکانس اون بسته به ورژنش (2، یا 3 یا Pro)، دو یا سه برابر یا بیشتر از اسلات قبلیه.

PCI-E (PCI Express)

این اسلات‌ها آخرین مدل از اسلات‌های نوع PCI هستن اما چند تفاوت با هم دارن. سرعت انتقال خیلی سریع‌تری نسبت به PCI دارن. رابط سریالی هستن. اندازه‌ی شیارشون نسبت به مقدار پهنای باندی که پشتیبانی میکنن متفاوته. PCI Express در پهنای باندهای X1 ، X4 ، X8 ، X16 وجود داره که هرچه عدد پهنای باند بزرگتر باشه به اسلات بزرگتری احتیاج داره، PCIe X16 بزرگترین و PCIe X1 کوچکترین مدل این شیار هستن.

شما می‌تونید کارت‌هایی رو که اندازه‌ی شکاف کوچکتری دارن در اسلات‌هایی با شیار بزرگتر استفاده کنین به طور مثال کارت گرافیک PCIe X4 میتونه در اسلات PCIe X8 نصب بشه. این اسلات بهترین اسلات برای اتصال کارت گرافیک شماست.

SLI برای nVIDIA و CrossfireX برای AMD

برخی مادربوردها اسلات‌هایی دارن که به شما اجازه میده بیشتر از یک کارت گرافیک رو به سیستم خود اضافه کنین. از جمله‌ی این اسلات‌ها میشه به اسلات‌های SLI شرکت انویدیا و اسلات‌های CrossfireX شرکت AMD اشاره کرد. سیستم شما با دو کارت گرافیک قدرت بالایی به‌دست میاره و میتونه هم‌زمان از هر دو برای رندرینگ تصاویر استفاده کنه.

ویژگی‌های کارت گرافیک

هر کارت گرافیک چند مشخصه‌ی مهم داره که چند تا رو در ادامه می‌تونین بررسی کنین.

رم‌های ویدیویی مجتمع با کارت های گرافیک (VRAM)

کارت‌های گرافیکی مدرن با حافظه‌ی رم جداگونه تولید میشن. رم‌های کارت گرافیک با رم اصلی مادربرد شبیه هم هستن با این تفاوت که VRAM مختص کارت گرافیکه و داده‌های گرافیکی رو ذخیره میکنه. ظرفیت حافظه‌ی کارت‌های گرافیکی مدرن از 1 تا 24 گیگابایت متغیر هستن. بیشتر ظرفیت این حافظه برای رزولوشن خرج میشه.

فرمت‌های محبوب رم‌های گرافیکی GDDR3، GDDR5 و GDDR5X هستن. از جدیدترین فرمت‌های VRAM میشه به HBM (HBM 2 یا HBM 3) و GDDR6 اشاره کرد. فرمت HBM گرون‌تره و موردعلاقه‌ی گیمر‌ها نیست و بیشتر در ورک‌استیشن‌ها استفاده میشه.

سرعت کلاک VRAM یا Memory clock speed

این مشخصه نشون‌دهنده‌ی سرعت پاسخ‌گویی حافظه‌ی رم کارت گرافیکه؛ یعنی VRAM با چه سرعتی داده‌‌های گرافیکی رو ذخیره می‎‌کنه و با چه سرعتی از داده‌های ذخیره شده استفاده و پردازش می‌کنه. این حافظه رو با واحد مگاهرتز نشون میدن (MHz).

تعداد هسته (Stream Processors/CUDA Cores)

هسته‌های کارت گرافیک، واحد‌های محاسباتی جداگونه هستن که محاسبات گرافیکی رو بر عهده دارن. تعداد هسته‌ی بیشتر عملکرد بهتری رو ارائه میده. هسته‌های کارت‌های گرافیک AMD رو با اسم Stream Processors و این هسته‌ها رو در nVIDIA با اسم CUDA Cores میشناسن. مقایسه‌ی این هسته‌ها بین کارت‌های گرافیک دو برند AMD و اینتل، مقایسه‌ی خوبی نیست اما می‌تونین تعداد هسته‌های دو مدل مختلف از یک برند رو با هم مقایسه کنین.

توان طراحی حرارتی یا TDP (Thermal Design Power)

کارت‌های گرافیک مدرن برق زیادی مصرف میکنن و هرچی برق بیشتری مصرف بشه، حرارت بیشتری تولید میشه و حرارت زیاد برای کارت گرافیک مضره. این ویژگی حداکثر توان مصرف برق قطعه رو نشون میده که منجر به تولید حرارت میشه و با وات نمایش داده میشه. مثلا AMD Radeon RX 5700 – 180 W. خنک‌کننده‌های کارت گرافیک و اندازه‌ی قطعه در این مشخصه موثر هستن.

انواع پورت کارت‌های گرافیک

انواع کارت گرافیک میتونن با استفاده از انواع مختلف پورت به مانیتور متصل بشن. شما باید کارت‌ گرافیکی بخرین که با پورت‌های مانیتورتون همخونی داشته باشه یا برعکس. بیشتر کارت‌های گرافیک حداقل دو یا سه پورت خروجی دارن تعداد پورت در کارت‌های گرافیک مدرن ممکنه به 4 پورت برسه. در ادامه انواع پورت‌هایی رو می‌بینین که در کارت‌های گرافیکی پشتیبانی میشن.

VGA

پورت‌های VGA یا Video Graphics Array (عنوان D-Sub هم شناخته میشن) از ابتدایی‌ترین خروجی‌های کارت گرافیک محسوب میشن و سیگنال‌های آنالوگ رو انتقال میدن. این نوع پورت کمترین بازدهی رو در میان خروجی‌ها داره. پورت‌های VGA در خیلی از مواقع به‌خوبی کار می‌کنن ولی پورت‌های دیگه کیفیت ویدیویی بالاتری دارن.

DVI

پورت خروجی DVI یا Digital Visual Interface شامل دو نوع DVI-I و DVI-D هست که نوع I هم سیگنال‌های دیجیتال و هم آنالوگ رو حمل می‌کنه اما نوع D فقط سیگنال‌های دیجیتال رو منتقل می‌کنه. این پورت در بیشتر مانیتورهای تخت وجود داره و یک پورت مناسب برای اتصال کارت و مانیتور محسوب میشه.

HDMI

پورت HDMI یکی از محبوب‌ترین شیوه های اتصال کارت گرافیک و مانیتوره چون سرعت و سازگاری بالایی با اکثر سیستم‌ها داره. این نوع پورت میتونه ویدیو و صدا رو به‌صورت هم‌زمان حمل کنه.

DisplayPort

این نوع از پورت‌ها در حال محبوب شدن هستن و کیفیت بالاتری رو پشتیبانی می‌کنن و در مانیتورهای نسل جدید مشاهده میشن. پورت DisplayPort میتونه ویدیو، صدا و سایر انواع داده‌ها رو ارسال کنه.

کارت‌های گرافیک از هر نوعی که باشن نقش بسیار مهمی رو در انواع کامپیوتر، لپ تاپ و… دارن. حتی در گوشی‌ها و تبلت‌های امروزی از GPU و تراشه‌های گرافیکی استفاده میشه. با پیشرفت بازی‌ها و افزایش خیلی زیاد کیفیت ویدیوها نقش این قطعات بیشتر از قبل به چشم میاد.

کارت های گرافیکی  کاملا متنوع و برای منظورهای خاصی طراحی می شوند. مثلا کارت گرافیکی که برای سیستم یک گرافیکس ضروریست با کارت گرافیک یک گیمیر تفاوت می کند و همچنین کاربر معمولی با کاربر حرفه ای. کاربر حرفه ای همه این 4 ملاک را در سطح حرفه ای نیاز دارد.

کاربران معمولی به چندین دسته مختلف تقسیم می شوند و این موضوع برای کاربران حرفه ای نیز مصداق دارد.

پشنهاد می شود مقاله مقایسه دو کارت گرافیک معروف و پرکاربرد را مطالعه کنید: کارت گرافیک GTX و کارت گرافیک Quadro

این چهار معیار از اصلی ترین ملاک ها برای انتخاب و خرید کامپیوتر یا لپ تاپ می باشد. در هنگام خرید درصورتی که بتوان این 4 قطعه اصلی را خوب انتخاب کرد می توان یک کامپیوتر یا لپ تاپی ارزشمند را خریداری کرد. البته باید در نظر گرفت که چه بودجه ای جهت خرید کامپیوتر مدنظر دارید؟

لپتاپ استوک

بعضی افراد تصور این را دارند که خرید جنس دست دوم ممکن است فوق العاده دردسر ساز شود به همین دلیل هیچگاه اقدام به خرید وسیله دست دوم نمی کنند. اما آیا با وجود شرایط اقتصادی کنونی امکان پذیر است؟

سرعت سیستم های در حال تولید فوق العاده و در عین حال قیمت آنها سرسام آور است اگر بخواهیم همزمان از یک تکنولوژی عالی و مقرون به صرفه استفاده کنیم باید چکار کنیم؟

لپ تاپ های برند HP

اچ پی دارای چند سری لپ تاپ می باشد که لپ‌تاپ‌های سری ElitBook و ZBook با داشتن ویژگی‌های سخت‌افزاری بسیار خوب انتخابی بسیار مناسب برای کاربران حرفه‌ای هستند.

هر دو خانواده به ویژگی‌های امنیتی تجهیز شده‌اند. با توجه به اینکه هر دو سری EliteBook و ZBook اچ پی محصولاتی در کلاس تجاری هستند، شرکت سازنده تمهیدات امنیتی ویژه‌ای را برای آنها درنظر گرفته است.

اچ پی کنترلر امنیتی ویژه‌ای را برای این دو لپ‌ تاپ درنظر گرفته که عملکرد اپلیکیشن‌های حیاتی کامپیوتر و البته بخش‌های سخت‌افزاری مهم دستگاه نظیر بایوس را زیر نظر می‌گیرند تا در صورت بروز هرگونه نفوذ یا حمله، کاربر سریعتر آگاه گردد.

سایر سری های لپتاپ اچ پی

Spectre

اسپکتر، اولترا بوک های با کیفیت، کمی گران قیمت. اسپکترها وزن بسیار کمی دارند و طراحی بسیار هوشمندانه‌ای دارند. اگر شما از لحاظ مالی محدودیتی ندارید اسپکتر ها از بهترین گزینه ها هستند که یک گزینه بسیار خوب برای مدیران و روسا است.

Pavilion

انتخابی خوب برای کسانی که نمی توانند از Spectre استفاده کنند. Pavilion دستگاه های بسیار خوبی هستند که از قیمت های بسیار خوبی نیز برخوردارند. Pavilion ها از عمر باتری بسیار خوبی برخوردارند و یک انتخاب بسیار مناسب برای گیمر ها است، این عنوان به دلیل کیفیت بالای گرافیک Pavilion به دست آمده است.

Omen  بهترین گزینه برای گیمر ها.

بسیاری از کاربران HP  را به عنوان یک کمپانی تولید محصولات گیمینگ نمی‌شناسند ولی در این جا نمی توان از سری Omen  صرف‌نظر کرد. با پردازنده های گرافیکی بسیار قدرتمند تمام نیازهای یک گیمر را برآورده می کند و عمر باتری بسیار مناسبی نیز دارند.

Envy  انتخاب افراد باهوش.

لپ تاپ های Envy نازک هستند و طراحی زیبایی نیز دارند. ظاهر Envy  از جهاتی شبیه به مک بوک ها طراحی شده است. لپ تاپ های HP Envy از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند و علاوه بر طراحی زیبا، صفحه نمایش با کیفیت، خروجی صدای خوب و سخت افزار مناسب نیز از ویژگی های مثبت این سری از لپ تاپ های HP است.

Chromebooks، مناسب برای کودکان و طرفداران کروم

روم بوک های HP دارای مدل های بسیار متفاوتی هستند که یک پیشنهاد بسیار مناسب برای کودکان و نوجوانان است. اگر با کروم بوک های آشنایی ندارید در این قسمت کمی در رابطه با کروم بوک ها صحبت می کنیم. کروم بوک ها در واقع دستگاه هایی بسیار نازک و سبک هستند که تنها برای برآورده کردن نیاز های اینترنتی کاربران ساخته شده اند. کروم بوک های جایگزین لپ‌تاپ ها نیستند و به هیچ وجه قابل قیاس با آن ها نیستند ولی برای کاربرانی که نیازهای اینترنتی دارند گزینه بسیار مناسبی است.

Stream، بهترین انتخاب به‌عنوان کامپیوتر دوم شما

شاید بسیاری از کاربران به دلیل تک بعدی بودن عملکرد Chromebook با این دستگاه موافق نباشند و از طرفی نیاز به یک دستگاه دوم با قیمت ارزان دارند، در این جا می توانیم به آن ها Stream را معرفی کنیم. رنگ بندی Stream بسیار زیبا و چشم‌نواز است.

دیدن انواع لپ تاپ استوک اچ پی

دیدن انواع لپ تاپ استوک اچ پی موجود در مرکز خرید فرامال.

وجود متخصصین این حوزه در مرکز خرید فرامال امکان اسمبل انواع لپ تاپ دست دوم اچ پی و انواع کیس اچ پی و سایر برند ها کاملا فراهم شده است.