واتر پمپ چیست

                                                                                             واتر پمپ چیست؟

واتر پمپ چیست و چه وظیفه ای برعهده دارد ؟

 

در ادامه به بررسی مطالب زیر خواهیم پرداخت

 

یکی از قطعات اصلی برای خنک نگهداشتن موتور خودرو واتر پمپ می باشد که جزء کوچکترین قطعات کاربردی می باشد. واتر پمپ یکی از بخش های جدایی ناپذیر از متور می باشد و به طور کلی از داغ کردن موتور جلوگیری میکند و این اجازه را می دهد تا گرمای شدیدی که از احتراق داخلی تولید می شود را تحمل کند.

هنگامی که موتور شما روشن است، وظیفه واتر پمپ این است که آب، ضدیخ و ضدجوش را به بخش‌های مختلف موتور خودرو برساند. مایعات نام‌ برده مجدداً از راه واتر پمپ به رادیاتور بازگردانده می‌شوند. برای همین هم هست که این قطعه کمک می‌کند تا خودرو در روزهای سرد دچار یخ‌زدگی نشود و در روزهای گرم هم خنک بماند.

همیشه هوای واتر پمپ را داشته باشید و ببینید که علائم و دلایل خرابی آن چیست.زمانی که واتر پمپ به طور عادی به کار خود ادامه دهد مشکلی وجود ندارد اما اگر مشکلی در عملکرد انها رخ بدهد امکان خرابی موتور هم وجود دارد

دلایل خرابی واتر پمپ چیست؟

مهمترین دلایل خرابی واتر پمپ ،  یخ زدن اب درون موتور و زنگ زدن پره های واتر پمپ ، به وجود امدن خوردگی بر روی دنده ها ، استفاده نکردن از زد یخ در سیستم خنک کننده می باشند.

هنگامی که واتر پمپ خراب شود ، در ابتدا بر روی واشر سر سیلندر اثر خواهد گذاشت زیرا گرم‌ ترین قسمت پیشرانه خودرو نزدیک به واشر سرسیلندر است . با توجه به این نکته که خرابی واتر پمپ به قسمت های دیگر خودرو اسیب خواهد رساند ، باید متوجه اهمیت واتر پمپ در خودرو شویم .

زمان تعویض واتر پمپ

در هنگام مشاهده ی مشکلات زیر متوجه خواهیم شد که زمان تعویض واتر پمپ فرا رسیده است :

  • خروج بخار از موتور خودرو

هنگامی که از موتور و یا رادیاتور خودرو بخار بلند شود دلیل ان می تواند خرابی واتر پمپ باشد . به دلیل این که واتر پمپ وظیفه ی خنک سازی موتور خودرو را بر عهده دارد ، زمانی که این قطعه دچار اختلال و خرابی شود، دمای موتور هم بالا می‌رود و بخار از آن بلند می‌شود. هنگامی که با این مشکل مواجه شدید هرچه سریع تر

  • نشتی مایع خنک‌کننده

لوگو فرامال-فروش عمده-لوازم یدکی

لوگو فرامال-فروش عمده-لوازم یدکی

با کهنه شدن واتر پمپ واشر های ان نیز دچار فرسودگی می شوند و این فرسودگی باعث نشتی مایع خنک کننده خواهد شد . زمانی که واتر پمپ خراب و کهنه می‌شود، واشر هایش حالتی فرسوده پیدا می‌کنند. این فرسودگی باعث نشت مایع خنک‌کننده از واتر پمپ می‌شود. برای اینکه به دردسر نیافتید، همیشه وضعیت مایع خنک‌کننده را بررسی کنید .مایع خنک‌کننده معمولا به رنگ سبز یا قرمز است و اگر دیدید که در حوالی پمپ آب، مایعی سبز یا قرمز نشت داده است، حتما به مکانیک مراجعه کنید.

  • داغ‌ شدن موتور

یکی از دلایل اصلی داغ‌ شدن موتور که بسیار خطرناک است خرابی واتر پمپ می باشد . معمولا بر روی صفحه کیلومتر دمای موتور ماشین نشان داده می شود و اگر دمای موتور از حد نرمال بالاتر بود یکی از دلایل اصلی ان خرابی واتر پمپ می باشد

  • شنیدن صدا از واتر پمپ

در رانندگی با سرعت بالا صداهایی به گوش می رسد که نشان دهنده ی شل شدن  قرقره ی واتر پمپ می باشد ،  پس حتما تا زمانی که برای دیگر قسمت های خودرو اتفاقی نیوفتاده است این قطعه را تعمیر و یا تعویض نمایید.

راه های پیشگیری از خرابی واتر پمپ

۱. تعویض مایع خنک‌کننده

تعویض به موقع مایع خنک کننده یکی از دلایل مهم برای جلو گیری از خراب شدن واتر پمپ می باشد  اگر اجازه بدهید که مایع خنک‌کننده کهنه و فرسوده شود، واتر پمپ هم زنگ خواهد زد و باعث خرابی ان می شود

۲. توجه‌ و دقت در زمان تعویض تسمه واتر پمپ

در زمان تعویض تسمه واتر پمپ به تراز بودن آن با پولی تسمه دقت داشته باشید. تسمه نباید شل یا سفت باشد. شل‌ بودن یا سفتی و کشیدگی بیش‌ از حد تسمه مانع از عملکرد صحیح پمپ آب می‌شود و خرابی به بار می‌آورد.

۳. تعویض تسمه‌ تایم فرسوده

در هنگام تعویض واتر پمپ حتما به تعویض تسمه‌تایم هم دقت داشته باشید. تسمه‌تایم فرسوده باعث خرابی واتر پمپ می‌شود. معمولا عمر مفید این دو قطعه هم‌زمان است.